Dans, lek och musiksektionen

Dans, lek och musiksektionen ansvarar för dans, musik och sång vid de vuxnas dansträningar, uppvisningar, fester och vid kontakter med andra folkdanslag. I sektionen ingår föreningens instruktörer och spelemän.

DSC_0015-Red-1024x574

Dansträningar

Hembygdsgillet har ett vuxenlag, som tränar varje onsdag med uppehåll i juli och i december. Här dansar vi huvudsakligen traditionella svenska folkdanser såsom kadriljer, polskor, engelskor, uppställningsdanser, pardanser etc. Vi dansar även folkdanser från andra länder, danser som vi lärt på våra resor eller när vi haft besök av utländska grupper.

Ny på folkdans?

Vi har en nybörjarkurs i folkdans, 10 ggr per termin. Här dansas enklare folkdanser och gammaldans medan man tränar på de olika grundsteg som förekommer i våra danser.

Uppvisningar

Vuxenlaget gör regelbundet uppvisningar i Malmö med omnejd varje år. Till dessa uppvisningar gör instruktörer och spelmän passande program. Vi dansar i parker, på torg, på äldreboende och på privata fester.

Fester och andra trivselarrangemang

Sektionen ordnar program på föreningens fester. Vi har t ex midsommarfest med dans kring midsommarstången, sångaftnar där vi sjunger och spelar och dansfester där vi dansar så mycket vi orkar.

Övrigt

Utöver verksamheten som ovan nämnts går vi ibland på gemensamma promenader i skog och mark och någon gång går vi på konserter tillsammans.

Vuxenlaget

Dansar 19.00-21.00 på onsdagar.

Nybörjarna

Håll utkik på vår Facebook-sida (länk) för mer information.

Elisabeth Björk Svensson

Mail: elisabeth.bjorksvensson@gmail.com